Wie zijn we?
Al bijna 70 jaar een schat aan ervaring en meegaan met de tijd. Nieuwe ontwikkelingen op het gebied van milieu, certificeringen, veranderende marktomstandigheden en technologie hebben sinds het bestaan van Van Helvert Metalen een grote invloed gehad op de handel.
We zijn trots dat we telkens met alle ontwikkelingen mee zijn gegroeid en altijd op zoek zijn gegaan naar nieuwe kansen. Maar ook dat we al die jaren onze klanten een goede service hebben kunnen bieden. Deze trouwe klanten zijn voor ons een blijk van waardering en beloning voor een betrouwbare dienstverlening. Al 3 generaties lang.
Onderstaand een overzicht van onze historie van 3 generaties.
We nemen u terug naar het jaar 1952: de oprichting van de Firma Joh. K. van Helvert.
Met een startkapitaal van 100 gulden begint Johan K. van Helvert senior met het inzamelen van oude metalen op zijn oude Benzo fiets.
De zaken gingen goed en al snel werd de Benzo fiets vervangen door een Tempo, een 3-wieler vrachtwagentje met een laadvermogen van 500 kg.
Ook werd in 1960 het eerste personeelslid in dienst genomen en werden gedurende de zestiger jaren de pakhuisjes waar de metalen in opgeslagen werden steeds groter.
Zoon Henk van Helvert was van kinds af aan al omringd met metalen en groeide zo automatisch in het bedrijf.
Van jongs af aan hielp hij zijn vader en legde zo de basis voor zijn voorliefde voor non-ferro metalen. Op de foto zijn Henk van Helvert en de toenmalige voorman samen aan het werk.
In 1977 overleed senior geheel onverwachts en moest de 24-jarige Henk in het diepe springen.
Henk van Helvert had grootse plannen, en in 1980 werd in de Almstraat een nieuwe werf met weegbrug neergezet.
Op deze locatie werd ook begonnen met de verkoop van nieuw metaal aan loodgieters, zoals koperen buis, bladzink en bladlood.
Hiermee werd de eerste stap gezet tot de circulaire gedachte: nieuw wordt oud, en oud wordt nieuw. Door het aanbieden van zowel oud metaal als nieuwe, non-ferro halffabrikaten werd Van Helvert Metalen een echte recycler.
In de jaren tachtig kwamen steeds meer opdrachten binnen voor het snijden en afvoeren van scheepsschroeven. Hiermee was de interesse in de maritieme sector gewekt, wat uiteindelijk resulteerde in de productie en verkoop van ballastlood.
Het ultieme project was de levering van 100 ton loodblokken voor de onderzeeër die door Wilton Feijenoord gebouwd is voor levering aan Taiwan.
Inmiddels is de levering van ballastmateriaal en zinkanodes een belangrijke 3e tak geworden bij Van Helvert Metalen.
Eind jaren tachtig nam de interesse voor de internationale handel steeds meer toe. Na het importeren van containers uit met name Afrika werd de stap genomen om eerst in Ivoorkust, en daarna in Ghana een eigen inkoopvestiging op te zetten.
Helvert Metals Ghana groeide uit tot een inkoopkantoor met een eigen werf en 6 medewerkers, en voorzag Rotterdam van een regelmatige stroom non-ferro metalen.
De handel met Afrika was een teken van de pioniersgeest van Henk van Helvert, die menig zweetdruppeltje in Afrika heeft gelaten.
In de jaren 90 kwamen de eerste plannen van de Gemeente Rotterdam om de Almstraat te reorganiseren. Dit resulteerde in 2004 in de overname van het naastgelegen Sonco-gebouw en de nieuwbouw van de nieuwe hal op het aanliggende terrein.
Deze hal was een unicum indertijd, aangezien de klanten overdekt hun oude metalen in konden leveren en de metalen droog opgeslagen konden worden.
In deze hal ontvangen wij nu nog steeds onze klanten voor het inleveren van oud metaal.
In 2020 is de tijd aangebroken voor een nieuwe generatie. John van Helvert, vernoemd naar zijn opa, neemt na een aantal jaren voorbereiding dit jaar officieel het stokje over van zijn vader.
Naast de activiteiten die reeds door de eerste 2 generaties ontwikkeld zijn, zal er veel aandacht worden besteed aan de noodzakelijke certificeringen (zoals Weeelabex) en demontage-projecten waar metalen vrij komen.
Met deze volgende fase in het bedrijf wordt een belangrijke stap wordt gezet in de continuïteit van Van Helvert Metalen.